Zmluvné vzťahy
Sem vložte podnadpis
Spotrebiteľské právo v podmienkach členstva Slovenskej republiky v Európskej únii sa vyznačuje prudkým rozvojom, no bohužiaľ v mnohých prípadoch je právne vedomie jednotlivých práv a povinností subjektov zúčastňujúcich sa na zmluvných vzťahoch relatívne nízke.
Jednoducho povedané, spotrebitelia často krát ani len nepredpokladajú a netušia, že zmluvy, ktoré práve podpísali ich zaväzujú k plneniam, ktoré majú povahu nekalých zmluvných podmienok, sú pre nich nevýhodné, porušujú ich zákonné práva alebo iným spôsobom zasahujú do ich práv alebo že aj prípade vzniknutého problému, či sporu tu je možnosť riešenia.
Pod spotrebiteľské právo a spotrebiteľské zmluvy zahrňujú viacero prípadov ako sa na prvý pohľad môže zdať. V prvom rade ide o všetky zmluvy, v ktorých na jednej strane vystupuje dodávateľ, teda osoba alebo firma, ktorá koná v rámci svojho podnikania a na strane druhej spotrebiteľ, teda zákazník, fyzická osoba.
Spotrebiteľské zmluvy sú teda najmä:
- kúpno - predajné zmluvy
- leasingové zmluvy
- úverové zmluvy
- zmluvy o službách (napr. telekomunikačné služby, pripojenie k sieti Internet, dodávky energií)
- zmluvy o preprave osôb a vecí
- poistné zmluvy
- zmluvy o zájazdoch
- zmluvy o vypožičaní (napr. vypožičanie automobilu)
Predmetné vzťahy sa riadia základnými právnymi predpismi, ktoré tvoria jadro a základné piliere spotrebiteľského práva.
Ide najmä o tieto predpisy, respektíve ustanovenia:
- § 52 až 54 Občianskeho zákonníka v platnom znení, v ktorom je obsiahnutá všeobecná úprava spotrebiteľských zmlúv
- Zákon č. 129/2010 Z.z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších právnych predpisov, v ktorom sú definované povinné dojednania v spotrebiteľských úverových zmluvách
- Zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších právnych predpisov, v ktorom sa upravujú práva spotrebiteľov a povinnosti výrobcov, predávajúcich, dovozcov a dodávateľov, pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa, postavenie právnických osôb založených alebo zriadených na ochranu spotrebiteľa (ďalej len "združenie") a označovanie výrobkov cenami vrátane práv a povinností pri predaji výrobkov a poskytovanie služieb, ak k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky
- Zákon č. 266/2005 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v ktorom sa upravuje ochrana spotrebiteľa pri finančných službách poskytovaných dodávateľom prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie na základe zmluvy na diaľku a uzavieranie zmluvy na diaľku
- Zákon č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v ktorom o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Za neprijateľné podmienky uvedené v spotrebiteľskej zmluve sa považujú najmä ustanovenia:
- má spotrebiteľ plniť a s ktorými sa nemal možnosť oboznámiť pred uzavretím zmluvy (napr. ak bola zmluva podpisovaná mimo prevádzky/kancelárie dodávateľa na ulici pre domom)
- dovoľujú dodávateľovi previesť práva a povinnosti zo zmluvy na iného dodávateľa bez súhlasu spotrebiteľa, ak by prevodom došlo k zhoršeniu vymožiteľnosti alebo zabezpečenia pohľadávky spotrebiteľa
- vylučujú alebo obmedzujú zodpovednosť dodávateľa za konanie alebo opomenutie, ktorým sa spotrebiteľovi spôsobila smrť alebo ujma na zdraví
- vylučujú alebo obmedzujú práva spotrebiteľa pri uplatnení zodpovednosti za vady alebo zodpovednosti za škodu (napr. obmedzenie záručnej doby, vylúčenie určitej skupiny vád a porúch, ktoré nemožno reklamovať)
- umožňujú dodávateľovi, aby spotrebiteľovi nevydal ním poskytnuté plnenie aj v prípade, ak spotrebiteľ neuzavrie s dodávateľom zmluvu alebo od nej odstúpi (napr. nevrátenie peňazí ak sa od zmluvy odstúpi)
- umožňujú dodávateľovi odstúpiť od zmluvy bez zmluvného alebo zákonného dôvodu a spotrebiteľovi to neumožňujú (napr. dojednanie, že dodávateľ môže kedykoľvek na základe svojho vlastného rozhodnutia odstúpiť od zmluvy aj bez uvedenia dôvodu)
- oprávňujú dodávateľa, aby bez dôvodov hodných osobitného zreteľa vypovedal zmluvu uzavretú na dobu neurčitú bez primeranej výpovednej lehoty (napr. dojednanie, v ktorom je dodávateľ oprávnený vypovedať zmluvu na základe vlastného rozhodnutia z akýchkoľvek dôvodov, pričom výpoveď je účinná dňom doručenia zásielky spotrebiteľovi)
- prikazujú spotrebiteľovi, aby splnil všetky záväzky aj vtedy, ak dodávateľ nesplnil záväzky, ktoré vznikli (napr. ak má spotrebiteľ platiť za služby, ktoré doposiaľ ešte neboli zo strany dodávateľa dodané/splnené)
- umožňujú dodávateľovi jednostranne zmeniť zmluvné podmienky bez dôvodu dohodnutého v zmluve (napr. dojednanie, že dodávateľ môže na základe vlastného rozhodnutia kedykoľvek upraviť zmluvné podmienky aj bez uvedenia dôvodu)
- určujú, že cena tovaru alebo služieb bude určená v čase ich splnenia, alebo dodávateľa oprávňujú na zvýšenie ceny tovaru alebo služieb bez toho, aby spotrebiteľ mal právo odstúpiť od zmluvy, ak cena dohodnutá v čase uzavretia zmluvy je podstatne prekročená v čase splnenia
- požadujú od spotrebiteľa, ktorý nesplnil svoj záväzok, aby zaplatil neprimerane vysokú sumu ako sankciu spojenú s nesplnením jeho záväzku (napr. neprimerane vysoká zmluvná pokuta vo výške presahujúcej pôvodný záväzok)
- znemožňujú prístup k dôkazom alebo ukladajú spotrebiteľovi povinnosti niesť dôkazné bremeno, ktoré by podľa práva, ktorým sa riadi zmluvný vzťah, mala niesť iná zmluvná strana (napr. zmluvy a ich súčasti budú vyhotovené v dvoch kópiách, ktoré si však ponechá dodávateľ)
- v prípade čiastočného alebo úplného nesplnenia záväzku zo strany dodávateľa neprimerane obmedzujú alebo vylučujú možnosť spotrebiteľa domáhať sa svojich práv voči dodávateľovi vrátane práva spotrebiteľa započítať pohľadávku voči dodávateľovi (napr. zákaz vzájomného započítania pohľadávok, alebo prehlásenie spotrebiteľa, že sa vzdáva všetkých svojich práv)
- spôsobujú, že platnosť zmluvy uzatvorenej na dobu určitú sa po uplynutí obdobia, na ktorú bola zmluva uzavretá, predĺži, pričom spotrebiteľovi priznávajú neprimerane krátke obdobie na prejavenie súhlasu s predĺžením platnosti zmluvy (napr. ustanovenie, v ktorom sa zmluva automaticky predlžuje na 5 rokov alebo znovu poskytuje opakované plnenie, pričom spotrebiteľ môže prejaviť nesúhlas s opakovaním v lehote 5 dní pred koncom pôvodnej zmluvy)
- dodávateľa rozhodnúť o tom, že jeho plnenie je v súlade so zmluvou, alebo ktoré priznávajú právo zmluvu vykladať iba dodávateľovi
- zodpovednosť dodávateľa, ak bola zmluva uzavretá sprostredkovateľom, alebo vyžadujú uzavretie zmluvy prostredníctvom sprostredkovateľa v osobitnej forme (napr. ustanovenie, ktoré vylučuje akúkoľvek zodpovednosť dodávateľa za obsah zmluvy, okolnosti jej podpisu aj v prípade, že za spoločnosť koná splnomocnenec)
- v rámci dojednanej rozhodcovskej doložky od spotrebiteľa, aby spory s dodávateľom riešil výlučne v rozhodcovskom konaní (napr. rozhodcovská doložka ukrytá vo všeobecných obchodných podmienkach vylučujúca akúkoľvek pôsobnosť štátnych súdov)
- aby spotrebiteľ poskytol zabezpečenie splnenia svojho záväzku v hodnote neprimerane vyššej, ako je výška jeho záväzku vyplývajúca zo spotrebiteľskej zmluvy v čase uzavretia dohody o zabezpečení splnenia záväzku spotrebiteľa (napr. dojednanie, ktorým sa pohľadávka vo výške 250,00 € zabezpečuje záložným právom k nehnuteľnosti - rodinnému domu)
- požadujú od spotrebiteľa plnenie za službu, ktorej poskytnutie dodávateľom v prevažnej miere nesleduje záujmy spotrebiteľa (napr. povinnosť spotrebiteľa uhradiť poplatky a náklady spojené s vymáhaním pohľadávky od ručiteľov)
- požadujú od spotrebiteľa, aby bol neprimerane dlho viazaný zmluvou aj keď pri uzavieraní zmluvy bolo zrejmé, že predmet zmluvy možno dosiahnuť v podstatne kratšom čase (napr. súhlas spotrebiteľa so spracovaním osobných údajov po dobu 10 rokov od splnenia záväzku)
- požadujú od spotrebiteľa uhradenie plnení, o ktorých spotrebiteľ nebol pred uzavretím zmluvy preukázateľne informovaný, ktorých úhrada nebola upravená v zmluve alebo za ktoré spotrebiteľ nedostáva dohodnuté protiplnenie (napr. dodávateľ požaduje uhradiť zmluvné poplatky a pokuty, s ktorými nebol spotrebiteľ oboznámený)
V prípade, že spotrebiteľská zmluva obsahuje neprijateľnú zmluvnú podmienku v takom znení, v akom už bola predošlým súdnym rozhodnutím vyhlásená za neprijateľnú zmluvnú podmienku a jej uzavretie bolo dosiahnuté za použitia nekalej obchodnej praktiky alebo úžery, je neplatná, teda aj neúčinná.
Zmluvné podmienky upravené spotrebiteľskou zmluvou sa nemôžu odchýliť zákonnej úpravy v Občianskom zákonníku v neprospech spotrebiteľa. Spotrebiteľ sa najmä nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu tento zákon alebo osobitné predpisy na ochranu spotrebiteľa priznávajú, alebo si inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie. Týmto je napríklad myslené, že sa spotrebiteľ nemôže vzdať práva na odstúpenie od zmluvy, jednostranne vzdať práva na premlčanie, prípadne ho predĺžiť nad zákonnú mieru a podobne.
Pri pochybnostiach o obsahu spotrebiteľských zmlúv sa má za to, že platí výklad, ktorý je pre spotrebiteľa priaznivejší.
Znevýhodnenie spotrebiteľa
Znevýhodnenie spotrebiteľa je úzko previazané spolu s posudzovaním neprijateľných zmluvných podmienok. K celkovému posúdeniu zmluvného vzťahu je nutné brať do úvahy i takzvané zabezpečovacie inštitúty, ktoré sa najčastejšie používajú pri jednotlivých zmluvách.
Zmluvná pokuta - sankcia za nesplnenie záväzkov zo zmluvy, pri ktorej treba posudzovať jej opodstatnenosť a výšku
Dohoda o zrážkach zo mzdy - súhlas spotrebiteľa, že v prípade jeho omeškania, prípade neplnenia záväzkov zo zmluvy oprávňuje veriteľa - dodávateľa, aby zrážal dlžnú čiastku z jeho mzdy. Posudzovať treba hlavne formu, oprávnenosť a výšku požadovaných zrážok.
Notárska zápisnica - spotrebiteľ - dlžník poskytne splnomocnenie dodávateľovi - veriteľovi na spísanie notárskej v jeho mene, v ktorej prehlási existenciu a výšku svojho záväzku voči dodávateľovi. V niektorých prípadoch sa jedná o mimoriadne znevýhodňujúci prostriedok, pričom sa dá prehlásiť, že už v súčasnosti prekonaný.
Zmenka - zabezpečovací inštitút, ktorým sa de facto obchádza zákon o spotrebiteľských úveroch. Vystavením tzv. bianko zmenky bez vyplnenej sumy a dátumu iba s podpisom si spotrebiteľ výrazne zhoršuje svoju pozíciu v prípade súdneho sporu. Podľa zákonných ustanovení však zmenka môže byť vystavená len na sumu 30% istiny, t.j. pôvodnej výšky úveru. Rozhodcovská doložka / zmluva - forma dohody, kde sa dodávateľ so spotrebiteľom dohodnú na riešení sporov vzniknutých zo zmluvy pred samostatným rozhodcovským súdom. Rozhodcovský súd nie je štátnym súdom ale súkromnou organizáciou zriadenou podľa zákona č. 244/2002 Z.z. v platnom znení. Rozhodcovské doložky je nutné posudzovať individuálne a prípadné rozhodcovské rozsudky je možné napadnúť na štátnom súde v lehote 3 mesiacov od ich právoplatnosti.
Mediačná doložka - obdoba rozhodcovskej doložky, tu však konanie prebieha pred mediátorom, tzv. "mierotvorcom" podľa zákona č. 420/2004 Z.z. v platnom znení, ktorého úlohou je zmieriť dve strany a nájsť spoločné riešenie. Často krát však je mediátor spriaznený s dodávateľom a prednostne hľadí len na jednu stranu sporu.
Predĺženie premlčacej doby - veľmi nebezpečná dohoda, a v mnohých prípadoch i nekalá zmluvná podmienka, v rámci ktorej si dodávateľ predĺži zákonnú premlčaciu dobu na dhšiu alebo kratšiu dobu.
Voľba Obchodného zákonníka na zmluvný vzťah - má tiež v určitých prípadoch charakter nekalej zmluvnej podmienky nakoľko sa v súvislosti s týmto dojednaním aplikujú normy obchodného práva, ktoré sú v mnohých oblastiach nevýhodnejšie pre spotrebiteľa ako zmluvnú stranu (napr. premlčacia doba, záručná doba a pod.)
Záložné právo - dojednanie, ktorého prvoradou úlohou je zabezpečenie plnenia zo zmluvy, často krát však prioritne slúžiace za účelom získania dodatočných finančných prostriedkov. Pri záložnom práve treba najmä individuálne posudzovať oprávnenosť záložného práva a výšku pohľadávky alebo plnenia ním zabezpečeného. V niektorých prípadoch sa taktiež môže jednať o nekalú zmluvnú podmienku.
Fiduciálny prevod práva - zmluvný záloh - dnes už prekonaný inštitút, ktorý je pri nehnuteľnostiach v spotrebiteľskom práve zakázaný. Jeho podstatou je, že pri podpise zmluvy sa spotrebiteľ zaviaže k plneniu a zároveň prevedie vlastnícke právo na dodávateľa - veriteľa, ktorý ho až po celom splatení záväzku alebo pohľadávky prevedie naspať na spotrebiteľa - dlžníka.
URČENIE NEPLATNOSTI SPOTREBITEĽSKEJ ZMLUVY
V prípade určenia neplatnosti spotrebiteľskej zmluvy je nutné individuálne posúdenie spotrebiteľskej zmluvy v kontexte jej uzatvárania s prihliadnutím na zákonnú úpravu. V súvislosti so zmluvou sa zároveň posudzujú aj všeobecné obchodné podmienky, ktoré sú v zásade súčasťou zmluvy.
Ako už bolo spomínané, posudzovať treba každé jedno zmluvné ustanovenie individuálne ale aj vo vzájomnej súvislosti nakoľko sú zmluvy často krát koncipované neprehľadne so vzájomne sa odkazujúcimi ustanoveniami. Len riadnym a precíznym preštudovaním možno identifikovať sporné dojednania a ich dopady na záväzkovo - právny vzťah.
Základné právne posúdenie neprijateľných zmluvných podmienok sa riadi ustanoveniami § 52 až 54 Občianskeho zákonníka v platnom znení, v ktorom je obsiahnutá všeobecná úprava spotrebiteľských zmlúv so špecifickým prihliadnutím na §53 ods. 1 a 4 Občianskeho zákonníka v platnom znení.
Neplatnosť zmluvy, prípadne jej časti vyhlasuje súd v rámci súdneho konania na návrh účastníka konania - spotrebiteľa.
V praxi sa vyskytujú prevažne dve možnosti, a to vyslovenie úplnej neplatnosti spotrebiteľskej zmluvy alebo vyslovenie neplatnosti len jej častí - ustanovení pričom zvyšné dojednania ostávajú v platnosti.
V zásade pri určení neplatnosti celej spotrebiteľskej zmluvy, musí táto obsahovať nespočet neprijateľných zmluvných podmienok, prípadne musí byť natoľko neurčitá, že sa z textu zmluvy a všeobecných obchodných podmienok nedá jednoznačne vyjadriť obsah záväzku, teda to, čo má tá ktorá strana plniť a na čo má nárok. V praxi sa jedná prevažne o mimoriadne krátke spotrebiteľské zmluvy formulárového typu písané strohým štýlom. Spotrebiteľ sa však môže stretnúť i so zmluvou, ktorá je písaná obšírne, avšak jednotlivé ustanovenia zmluvy sa dajú vyložiť viacero spôsobmi, prípadne vôbec.
Jedná sa napríklad o dojednanie: "oznámenie sa doručí druhej strane zmluvy"- z textu nie je jasné o aké druhy oznámení sa jedná, akou formou bude doručovanie prebiehať, aká je lehota na doručenie, teda sa nedajú z ustanovenia zistiť ani základné informácie.
Druhým príkladom je však ustanovenie: "doručovanie sa riadi základnými princípmi a podnikateľskou politikou veriteľa, ktorý určí vhodný spôsob doručovania podľa okolností prípadu a druhu doručenky a to najmä výberom z možnosti doručovania e-mailom, telefonicky alebo inou obdobnou elektronickou službou, prípadne sa použije poštová preprava doručenkou. Poštová preprava doručenkou bude zasielaná na adresu druhej strany zmluvy podľa jej kontaktných údajov, pričom v prípade neprevzatia sa uloží na pošte. Ak sa zásielka nepreberie v odbernej lehote má sa za to, že zásielka bola doručená dňom odoslania zmluvnou stranou." Na prvý pohľad sa síce môže zdať, že takéto dojednanie je oproti prvému príkladu precíznejšie, no pri bližšom posúdení, je zrejmé, že je rovnako nejasné, ba i v niektorých ohľadoch ešte kvalitatívne horšie ako prvý príklad. Druhý príklad rovnako neupresňuje presnú voľbu druhu a spôsobu doručovania, navyše sa odvoláva na vágne pojmy akými sú princípy, vhodný spôsob doručovania a podnikateľská politika. Navyše druhý príklad obsahuje modifikáciu fikcie doručenia vlastnú výhradne pre štátne orgány v prípade neprevzatia zásielky, o to horšiu, že dátumom doručenia sa chápe dátum odoslania.
V praxi môže takéto dojednanie spôsobiť hrubú nerovnováhu v právach spotrebiteľa a dodávateľa.
Z uvedených príkladov je zrejmé, že treba posudzovať mieru neplatnosti spotrebiteľskej zmluvy ostražite s prihliadnutím na všetky možné okolnosti, ktoré môžu nastať.
Najvhodnejšie je si spotrebiteľskú zmluvu a všeobecné obchodné podmienky, súvisiace dokumenty dôkladne prečítať, prípadne si ju vziať domov a preštudovať. V praxi sú obdobné zmluvy podpisované v relatívne krátkom časovom slede s cielením nedostatkom času.
V súvislosti s krátkosťou času a inými faktormi, ktoré sú spôsobilé natoľko ovplyvniť správanie spotrebiteľa, že pristúpi k záväzku a podpíše zmluvu, ktorú by za normálnych okolností nepodpísal je potrebné uviesť ustanovenie § 49 Občianskeho zákonníka "Účastník, ktorý uzavrel zmluvu v tiesni za nápadne nevyhnutných podmienok, má právo od zmluvy odstúpiť." Odstúpenie od zmluvy znamená, že každá zmluvná strana si je povinná vrátiť vzájomné plnenia a zmluva sa ruší od začiatku.
Podstatným faktorom ovplyvňujúcim platnosť, či neplatnosť jednotlivých zmlúv, prípadne ich ustanovení je aj ich predpripravenosť, formulácia a samotné tlačivá a listiny, na ktoré sa spotrebiteľ podpisuje.
Ďalšou oblasťou, ktorú treba spomenúť, sú tzv. adhézne zmluvy, ktoré tvoria akýsi doplnok hlavnej spotrebiteľskej zmluvy. V praxi sa jedná o široké spektrum doplnkových zmlúv, medzi ktoré najčastejšie patria: Dohoda o zrážkach zo mzdy, Rozhodcovská zmluva, Mediačná dohoda, Dohoda o zmenkovom vyplňovacom práve, Dohoda o revolvingu (automatickom opakovanom poskytnutí úveru po splnení určitých podmienok), Dohoda o udelení plnomocenstva, Ručiteľská listina, Záložná zmluva a podobne.
Podstatou adhéznych zmlúv je, že svoju platnosť a legitimitu odvodzujú z hlavnej spotrebiteľskej zmluvy, teda v prípade vyslovenia jej neplatnosti alebo zrušenia hlavnej zmluvy automaticky zanikajú i pridružené adhézne zmluvy. Spomínané však už neplatí naopak. Adhézna zmluva sa môže vysloviť súdnym rozhodnutím za neplatnú, no hlavná spotrebiteľská zmluva ostáva naďalej v platnosti a účinnosti.
Pri existencii hlavnej zmluvy a viacerých adhéznych zmlúv, pokiaľ vzájomne nesúvisia, je možné sa súdnou cestou domáhať neplatnosti hlavnej zmluvy a tým pádom i adhéznych alebo potom tej ktorej konkrétnej adhéznej zmluve, prípadne viacerým adhéznym zmluvám.
Zmluvy a jednotlivé práva a povinnosti z nich, prípadne preskúmanie, právna analýza a riešenie problémov je možné v každom štádiu zmluvného vzťahu, teda je možné zmluvu preskúmať pred jej podpisom, počas jej plnenia, prípadne i po jej ukončení.